zondag 7 februari 2016

THAILAND - DEEL 1

Vanaf nu gebruik ik deze blog tijdelijk als een dagboek, zodat het thuisfront kan volgen hoe het met ons gaat tijdens deze, voor ons, bijzondere vakantie.

Vrijdag 5 februari 2016, Op reis; de aanleiding en het vertrek.

Vandaag is de dag aangebroken dat we naar Thailand vertrekken. Ik wordt 8 februari  60 jaar en wilde iets bijzonders doen met mijn verjaardag, had ik in augustus van het afgelopen jaar geroepen. “Nou”, dacht Laurence, “laat ik eens voor een apart cadeau gaan”. Op het reisbureau, waar hij de papieren voor onze vakantie naar Frankrijk op ging halen, had hij zich laten informeren. Het moest naar een warm land, iets met strand, maar er moest ook nog wat te zien zijn. Zodoende kwam hij met dit cadeau thuis. Voor iemand die tot 2 jaar geleden bijna niet op vakantie wilde gaan, was hij de laatste 1,5 jaar een inhaalslag aan het maken. Maar deze reis spant de kroon, tot nu toe althans. Hij moest natuurlijk wel op tijd alles aan mij bekend maken i.v.m. vrij regelen op mijn werk, het halen van vaccinaties en zorgen voor geldige paspoorten. Het eerste moest ikzelf regelen en voor de rest zorgde Laurence voor de afspraken.
Ondanks dat ik het allemaal wel spannend vond, had ik tot voor kort nog niet zo’n vakantiegevoel, maar nu begint het behoorlijk te kriebelen. We komen 2 dagen voor mijn verjaardag aan en gaan 3 dagen na Laurence zijn verjaardag weer terug naar huis. Voor mij is het al zo’n 30 jaar geleden dat ik heb gevlogen en dan alleen binnen Europa, maar voor Laurence is het de eerste keer, dus ook dat maakt het bijzonder.

Minderhout in de ochtend

Vanochtend zijn we tussen 07.30 uur en 08.00 uur vertrokken vanuit Minderhout, het was nog schemerig want het regende, naar Amsterdam Schiphol. Laurence had gereserveerd voor het parkeren via Smart Parking (Lang parkeren) De reis verliep voorspoedig en om 09.15 uur was de auto geparkeerd en waren wij met de bus van Schiphol op weg naar de vertrekhallen.

Laurence, een beetje wezenloos, in de Schiphol-bus

Bij Departures 3 werden we afgezet en omdat er toch niemand was om ons uit te zwaaien ( gelukkig niet) zijn we meteen gaan inchecken. Dit nam aardig wat tijd in beslag met alle controles waar je doorheen moet, maar we hadden de tijd.

Het lijkt of ik sta te slapen, maar knipperde net met mijn ogen

Broodjes ham en cappicino's

Hierna was het tijd om weer de inwendige mens van voedsel te voorzien en hebben we lekker een broodje gegeten en koffie gedronken. Daarna naar de taxfree winkels gegaan natuurlijk en hebben we voor ons gemak maar een kleine Samsonite trolley aangeschaft voor de handbagage. Dat was heel wat minder gesjouw.

Na nog wat leesvoer en flesjes water voor onderweg ingeslagen te hebben, zijn we op ons gemak naar de Gate (F07) gegaan, vanwaar ons vliegtuig zou vertrekken. We vliegen met China airlines (maar ook KLM was op de een of andere manier hierbij betrokken).

De vlucht
We zouden ongeveer 13 uur vliegen, rechtstreeks naar Bangkok. Daar zag ik eigenlijk wel een beetje tegenop. We hadden gereserveerde stoelen in het middenstuk aan het gangpad, zodat we alleen elkaar maar hoefden te storen. Volgens het reisbureau zou de indeling van de stoelen namelijk 3-4-3 zijn, maar het bleek gewoon 2-4-2, dus een plekje bij het raam was ook niet verkeerd geweest. Ondanks dat zaten we goed, maar toen ik mijn gordel vast moest maken, kreeg ik het even benauwd. Het ding was niet lang genoeg, maar gelukkig gaf de stewardess mij een verlengstuk.

Twee bolle koppen, Hier zit ik natuurlijk net met een snoepje in mijn mond.
 De reis is me alles mee gevallen en we werden ook goed verzorgd door de vliegmaatschappij. Slofjes, dekentjes, koptelefoons werden uitgedeeld. We waren nog maar net de lucht in of er werden al sapjes rondgebracht. Na een half uurtje kregen we onze eerste maaltijd en kon je kiezen of je rijst of aardappels wilde. Tijdens de reis hebben we ons vermaakt met films en games. Volgens onze oudste zoon, zou de keuze van de films niet zo bijzonder zijn, maar toch heb ik me redelijk goed kunnen vermaken met redelijk nieuwe films, die ik nog niet had gezien. Toen ik het film kijken beu was ben ik maar een paar potjes Sudoku op mijn scherm gaan spelen.
Zoals je ziet, zat ik af en toe in te dutten tijdens de film en Laurence moest dat natuurlijk vastleggen
Toen het 22.00 uur Bangkok tijd was gingen de lichten in het vliegtuig uit en leek het eerst of we verplicht moesten gaan slapen. Een aantal mensen voldeed daar ook wel aan, maar een groot deel zat te lezen of film te kijken. Eerst was het ook nog licht buiten, maar dat veranderde snel in duister en donker. Toch wel vreemd als je zo door de tijdzones heen gaat. Voor degene die de nacht wakker bleven werden er zakjes met nootjes en crackertjes uitgedeeld en kwamen ze met kannen koel water langs. De stewardessen zijn eigenlijk de hele reis druk bezig geweest. In ons gedeelte zaten ook nog een aantal mensen die aangepaste maaltijden moesten hebben, in verband met een allergie, dus daar waren ze ook druk mee.

Een vliegtuigmaaltijd

Om 04.00 uur Bangkok tijd, kregen we warme verfrissingsdoekjes uitgedeeld en het was heel raar, maar ik knapte hier meteen van op, ondanks dat ik alleen zo nu en dan tijdens de film in slaap was gevallen, ben ik toch het grootste gedeelte van de reis wakker geweest. Hierna kregen we ons ontbijt, wat toch weer een warme maaltijd was. We konden nu kiezen uit omelet of noedels. Hier zat natuurlijk van alles weer bij. Ook kwamen ze een paar keer langs met koffie en thee. Van de koffie was je meteen goed wakker, want die was behoorlijk sterk. Ik heb er maar een paar zakjes suiker ingedaan, dan was het wel te drinken. Hierna ging het vrij snel en voor we het wisten waren we geland op Bangkok, 06.20 uur lokale tijd.

Zaterdag 6 februari Aankomst.

En toen……
Eerst door de immigratiedienst, controle paspoorten e.d., koffers ophalen, die hadden we dankzij onze opvallende bestickering, snel gevonden en naar de uitgang. We zouden hier opgehaald worden voor ons vervoer naar het hotel. Op verschillende meeting-points stonden mensen met borden waar namen op stonden, maar die van ons vonden we er niet tussen. We hadden al een paar keer de hall op en neer gelopen, toen Laurence zei dat ik maar even moest wachten, dan ging hij wel alleen zoeken. En ja hoor gevonden, er stond een meneer met een bord met “ISRAEL 2x” erop. Hij nam meteen mijn koffer over en we werden naar de auto geleid waarmee hij ons naar de plaats van bestemming bracht. Gelukkig was er airco in de auto, want het was inmiddels boven de 25 graden buiten.
We zien er niet meer zo fris uit na de vliegreis van 13 uur, maar ik voelde me nog niet echt moe

Bij het hotel werden we vriendelijk verwelkomd. Na het in orde maken van de papieren kregen we onze sleutel en een piccolo zorgde voor de koffers. Toen we op onze kamer waren hebben we als eerste deze uitgepakt en zijn daarna gaan douchen. Zo’n warme douche was wel lekker na zo’n lange reis. Je wordt toch wat stram en stijf op onze leeftijd.

Toen we beneden in  de hal kwamen, zagen we dat het gedeelte waar je kon lunchen net open ging, dus wij ernaar toe. Hier een lekker clubsandwich gegeten en Laurence iets met omelet.
Na de lunch kakte ik echt in. Het was de bedoeling dat we nog even wat in de omgeving zouden kijken, maar dat ging met mij niet meer lukken. Ik ben terug gegaan naar de kamer en ben toch maar even gaan slapen. Laurence is wel even rond gaan lopen, maar toen hij terug kwam is hij toch ook maar even gaan liggen. Nu is het hier 16.30 uur en gaan we even naar de hal van het hotel, alwaar het heerlijk zitten is om te kunnen internetten. Even facebook controleren, whatsapps bekijken e.d. Intussen kan mijn laptop opgeladen worden, zodat ik misschien vanavond of  morgen de foto’s (met verhaal) online kan zetten.
Het uitzicht vanuit onze kamer, wij zitten in het tweede gebouw van het hotel en kijken zo langs het eerste gebouw op zee uit. Hotels zijn hier bijna allemaal wolkenkrabbers

Daarna . . . . . .!
We zijn even een stukje langs de boulevard gewandeld naar de drukke winkelstraat in Pattaya. Hier hebben we bij de 7/11 (supermarkt) een zak Lays chips en zakjes thee gehaald voor op onze hotelkamer. Vreemde combinatie, maar ja het is vakantie

Nadat we terug waren, nog even bij het zwembad gekeken, en de gekochte waar op de kamer hadden gebracht en zijn we gaan eten. Het was inmiddels 19.00 uur (locale tijd) en we hadden best trek gekregen. We hebben onszelf op een Maytay cocktail getrakteerd. Mooi opgediend in een ananas.
Deze met een parasolletje was voor mij en..

Deze oranje gekleurde met extra ananas bovenop was voor Laurence
Voor het eten had Laurence gebakken makreel en ik had een Thais gerecht genomen: Sweat en sour shrimps met witte rijst. Was heerlijk. Na afloop had ik ongelooflijke trek in vanille ijs en Laurence nam koffie.

Nu zijn we inmiddels terug op de kamer en vinden het wel welletjes voor vandaag. Onze eerste nachtrust in Thailand gaat zo beginnen, de bedden zijn goed en de kamer is heerlijk koel, dus slapen zal wel lukken, want voor vandaag hebben we genoeg indrukken opgedaan. Ondanks dat het bij jullie aan de andere kant van de wereld pas 14.50 uur is, zeg ik WEL TE RUSTEN!!!

1. Dat klinkt als een geweldige reis, ik wens jullie dan ook heel veel plezier en geniet van al dat moois daar.

Liefs, Marjonel

2. Wat leuk voor je...en je verslagje van het vliegen deed me denken aan onze eerste verre reis vorig zomer naar vietnam...
    En komen jullie uit Minderhout? Ben er vorige week nog geweest, bij de papierwinkel....